2009年6月19日星期五

haiz!! 国语演讲啊—

其实早在放假前,我们的国语老师,就叫人把国语演讲稿给有参加华语演讲的人……
老师说,要选参加华语演讲的……
唉!!我的国语很差的……叫我去!?哎!!!
连背一句,都要15分钟!
而那个稿超长的!!唉!!
我从来没有参加过啊……TT
我只背好了两段……现在打出来,看看我记得多少……
Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, Para Hakim yang arif bijaksana, Saudara dan Saudari yang dihormati. Naik turun para peserta sibih bergandi, kini tiba pula giliran saya dengan tajuk "TANGGUNGJAWAB KITA TERHADAP BAHASA MELAYU".

Sebelum berhujah lebih lanjut, izinkan saya memberi definasi tentang ungkapan (好像spell错)tajuk di atas. Bagi saya, tanggungjawab bermaksud kesanggupan kita menerima amanah serta melaksanakan tugas yang diadakan. Bahasa Melayu pula ialah bahasa rasmi negara kita.

本来第3段背了几句,现在全忘了……TT
都不懂真的上台时,会怎样……TT
我又不知道国语调是什么?
唉——————应该怎么办啊?
烦!!!!!!!!!!!

3 条评论:

  1. 加油~
    对了,你叫我留言板贴出来要干嘛?

    sue n

    回复删除
  2. 回复---流星雨---:
    谢谢你哦……
    今天背到我快疯了……XD

    回复♥ misεrablε ☆ suε и ♥:
    什么?你是指……?
    哪个留言版?

    回复删除

一步一脚印 =D